Dobra akustyka to podstawa przyjemnej atmosfery w pracy. Tak samo jak temperatura czy odpowiednie oświetlenie w pomieszczeniu, akustyka jest odpowiedzialna za to czy pracownik czuje się w nim dobrze czy nie. Odpowiednia akustyka wpływa na wydajność, kreatywność i dobre samopoczucie ludzi, w miejscu w którym spędzają czas.
We współczesnym świecie bezustannie otacza nas hałas. Także w pracy mamy do czynienia z dobiegającymi z każdej strony dźwiękami. Współpracownicy prowadzą głośne rozmowy telefoniczne, rozmawiają, w dali odzywa się ekspres do kawy, hałasuje niszczarka dokumentów. Nasze biuro to nie tylko to, co widzimy, ale i to co słyszymy. Wielu osobom hałas przeszkadza w skupieniu się na pracy. Inne osoby z kolei nie wyobrażają sobie efektywnej pracy bez muzyki. Wyniki badań naukowych przekonują, że dźwięk na poziomie 55-60 dB zniechęca pracowników biurowych do rozpoczęcia trudnego zadania. Ważny jest nie tylko poziom dźwięku, ale także to, czy niesie on ze sobą komunikatywną treść. Zarówno poziom dźwięku, jak zrozumiałość mowy, można aranżować i kontrolować.
Chłonność akustyczną pomieszczeń można zwiększyć, nie tylko przez zmianę materiałów wykładzinowych (podłogi i ściany), ale także w drodze zastosowania mebli o zwiększonej dźwiękochłonności i uzupełnienie wnętrza o ekrany dźwiękochłonno-izolacyjne. Aby zrobić to skutecznie - odpowiednio do naszych potrzeb - musimy znać kilka zagadnień z zakresu akustyki, a także być świadomi jakie materiały są stosowane w używanych przez nas meblach i ekranach akustycznych (jakie mają właściwości akustyczne).
Ważne jest także, aby znać zasady zachowania się dźwięku w przestrzeni zamkniętej oraz by rozumieć, jak dźwięk wpływa na ludzi, w jakich warunkach funkcjonują najlepiej i umieć określić rodzaj aktywności, która będzie przeważać w danej strefie czy pomieszczeniu. W pomieszczeniach biurowych istotne znaczenie ma zrozumiałość mowy. Tang i Chan już w 1996 zwracali uwagę na problem obniżenia jakości pracy biurowej wraz ze wzrostem hałasu. Problem znacząco się nasilił, w momencie kiedy biura oraz stanowiska pracy pracowników zaczęto wyposażać w różnego rodzaju urządzenia, komputery, drukarki, faksy, telefony, klimatyzatory, a także kiedy zaczęto organizować przestrzeń biurową na planie otwartym.
Wpływ usytułowania mebli na parametry akustyczne wnętrza
Rezultatem przykładowych zastosowań materiałów dźwiękochłonnych we wnętrzach może być:
- redukcja hałasu w maszynowniach, pomieszczeniach produkcyjnych, biurach typu open space,
- dostosowanie czasu pogłosu pomieszczenia do jego funkcji (audytorium, sala koncertowa, sala teatralna),
- ograniczenie wad akustycznych w pomieszczeniach.
Najpowszechniejsze wady spotykane we wnętrzach
- nadmierna pogłosowość,
- zbyt duży poziom tła akustycznego pochodzącego ze źródeł zewnętrznych (hałas komunikacyjny, przemysłowy itp.) lub wewnętrznych (hałas wyposażenia technicznego lub sąsiednich stanowisk pracy),
- echo.
Konstrukcje mebli, których dźwiękochłonność jest przedmiotem badań naukowych, coraz częściej odgrywają znaczącą rolę w adaptacji akustycznej wnętrz spełniając wszystkie trzy podane wyżej funkcje.
Biura na planie otwartym
Coraz częstszym rozwiązaniem są otwarte przestrzenie biurowe, które wspierają naturalny przepływ informacji i wiedzy. Niestety pracownicy niepowiązani ze sobą zadaniami często przeszkadzają sobie nawzajem.
Przestrzeń nowoczesnego biura na planie otwartym charakteryzuje się użyciem dużych powierzchni betonowych, szklanych, tynkowanych stropów co wzmacnia odbijanie dźwięku, a tym samym zwiększają jego oddziaływanie we wnętrzu. Aby ograniczyć propagację dźwięku, meble i ścianki działowe powinny mieć właściwości dźwiękochłonne, odpowiednio należy dobrać ich rozmiar i umiejscowienie.
Celem dobrego planowania przestrzeni jest stworzenie takiego środowiska akustycznego, które będzie sprzyjać komunikacji między członkami tej samej grupy roboczej i zapobiegać przenoszeniu się odgłosów rozmów dalej, tak by nie przeszkadzały innym pracownikom.
Jak dobre środowisko akustyczne wpływa na pracowników?
Zaplanowanie odpowiedniego środowiska akustycznego to zadbanie o dobre samopoczucie i efektywność pracowników, ich zadowolenie z miejsca, w którym spędzają jedną trzecią doby. Dobrze zaplanowane środowisko pracy ułatwia komunikację i koncentrację. Efektem jest lepsze samopoczucie i większa wydajność, co jest korzystne dla pracownika i całej organizacji. Podnosi to także atrakcyjność pracodawcy w oczach pracownika, wykwalifikowana kadra chętniej wiąże się na dłużej z firmą, która zapewnia komfortowe warunki pracy.
Korzyści płynące z dobrego środowiska akustycznego:
- Lepsze samopoczucie
- Zwiększenie satysfakcji z pracy
- Łatwiejsza koncentracja
- Łatwiejsza komunikacja
- Obniżenie stresu
- Większa skuteczność w skomplikowanych zadaniach
- Mniejsza liczba błędów, większa precyzyjność
Nasza oferta - Akustyka